
Na de vervanging van het roer is ook de vervanging van de schroefaskoker een noodzaak gebleken. Voor die koker heeft men op een bepaald moment wisselstukken vervaardigd die intussen versleten zijn. Het probleem is dat die wisselstukken geen standaardmaten hebben.
Wederom dient zich een keuze aan: ofwel produceren we nieuwe wisselstukken, wat maatwerk is, of wel steken we een geheel nieuwe koker. Deze laatste optie heeft als voordeel dat er terug met standaardmaten gewerkt wordt, en ook niet onbelangrijk, we een schroefaskoker met watersmering kunnen gebruiken. De huidige maakt gebruik van vet, en dat resulteert in een smerige boeltje in dit deel van de boot.

Tussen de gedemonteerde onderdelen ligt een blinkende, nieuwe schroefas. De oude bleek uitgesleten te zijn.

Ook de oude dieseltank werd uit de boot verwijderd. Het valt nog af te wachten of we ze gaan hergebruiken. Het is in elk geval wel een mooi stuk,

Links: de oude bronzen schroefaskoker, rechts: de nieuwe bronzen schroefaskoker...

...een nieuw schroefas, met een oude schroef.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten