
Nu de motor, de watertank, het grootste gedeelte van het interieur en de kuip verwijderd zijn, is het mogelijk om een eerste evaluatie te maken van de conditie van het jacht.
- Aan stuurboord is er maar 1 spant gebarsten, aan bakboord is het erger: 16 spanten zijn rot en gebroken, vooral diegenen die achter de rugleuning van de kooi/zitbank zitten. Insijpelend water via het dek, en de povere verluchting achter die leuning hebben rot veroorzaakt aan de eiken spanten. Gelukkig lijkt de teakbeplanking niet beschadigd te zijn.

- De bakboordknie naast de kuip is zwaar aangetast door een houtzwam. Daar heeft de beplanking wel schade geleden.

- Een van de hoeken van de kuip aan stuurboord is rot en heeft de dekbalk aangetast.

- 2 wrangen zijn compleet verrot. Het leken wel sponzen.

- In het onderwaterschip bij de boeg leek men een dikkere plank gebruikt te hebben. Bij nader inzicht bleek dit een metalen plaat te zijn die men tegen de romp gevezen had omdat de plank daar zwaar gebarsten was.
Samen met de reeds eerder aangehaalde schade aan de kajuit, het dek rond de scepters en de mast, hoop ik dat de meeste problemengebieden nu gekend zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten